Kalender

apr
28
za
Nordic Walking Voorjaar @ Het Twiske
apr 28 @ 09:15 – 10:30

De training zal door gespecialiseerde trainers worden gegeven en stokken zijn ter plaatse aanwezig. Als kledingsadvies geldt sportieve kleding en stevig, niet al te zwaar schoeisel.

Nordic Walking is een nieuwe tak van sport, die momenteel in Nederland een stormachtige ontwikkeling doormaakt. Oorspronkelijk beoefend in Finland, als zomertraining voor langlaufers heeft het zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een aparte sport in Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitzerland en Frankrijk er zijn al meer dan 300.000 beoefenaars. Door het gebruik van speciaal hiervoor ontwikkelde stokken en de grotere paslengte, ontstaat een veel intensiever en actiever bewegingspatroon, dan bij sportief wandelen. Knieen en heupgewricht worden ontlast en er treedt ontspanning op in het nek en schoudergebied.

Onderzoek heeft uitgewezen, dat door deze nieuwe looptechniek het energiegebruik 20 % hoger ligt, dan bij het wandelen, omdat maar spieren intensiever gebruikt worden. Nordic Walking heeft bij lagere snelheden en een kortere wandelafstand al een positievere conditionele invloed, dan een lange stevige wandeltraining. Door het toepassen van een goede Nordic Walking techniek worden vrijwel alle spieren van het lichaam getraind, zodat je kunt spreken van een “total body workout” en is dus houding en beweging bevorderend. Door meer stabiteit van de wervelkolom is deze vorm van bewegen gunstig voor mensen met rugklachten. In de praktijk is gebleken, dat Nordic Walking een positieve bijdrage kan leveren bij revalidatie met name bij klachten aan de wervelkolom, heupgewricht, knieen en enkels. Toch wordt Nordic Walking niet ervaren als een zwaardere belasting, ondanks de actieve voetplaatsing en pasvergroting en is daardoor uitermate geschikt voor mensen met overgewicht.

Vergeleken met andere sporten is Nordic Walking eenvoudig te leren en kan het tot op hoge leeftijd beoefend worden. Het kan individeel en in groepsverband worden uitgevoerd, overal waar je maar kunt wandelen.

Sneeuwfit Voorjaar (groep 1) hardlopen @ Het Twiske
apr 28 @ 09:15 – 10:15

Groep 1 Hardlopen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

Sneeuwfit (onze naam voor skigymnastiek) wordt zowel binnen als buiten gegeven.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.

De binnensituatie is een sport/gymnastiekzaal, in Purmerend en een sportschool in Zaandam. De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk
Sneeuwfit Voorjaar (groep 2) wandelen @ Het Twiske
apr 28 @ 09:15 – 10:15

Groep 2 Wandelen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.
De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk
mei
2
wo
Bewegen is fun @ Parkeerplaats Tennisclub
mei 2 @ 09:30 – 10:45

Wandelen in ’t Twiske! (*)

Bewegen is fun, vooral in ’t Twiske!

Iedereen weet dat je moet “werken” als je een betere conditie wilt om bijvoorbeeld af te vallen, je fitter te voelen of voor een bepaalde sportieve prestatie als een 4-daagse wandelen of skiweek met je (klein)kinderen. Als je Sneeuwfit net iets te zwaar vindt, is de woensdagochtendwandeltraining iets voor jou. Naast sportief wandelen worden er onderweg oefeningen gedaan.

Iedereen weet ook dat 1x per week bewegen/sporten te weinig is. De woensdagochtend kun je goed gebruiken ter ondersteuning van je Sneeuwfittraining.
Kom eens mee doen. Er wordt gestart om 9.30 uur vanaf de parkeerplaats bij de tennisvereniging aan de Twiskeweg in Oostzaan. Na ongeveer 5 kwartier drinken we samen thee/koffie (€ 1,50) in de tenniskantine. De groep bestaat op dit moment uit 12 mensen en betalen € 1,00 per keer.

De woensdagochtend training kun je ook goed gebruiken om langere afstanden te gaan wandelen in het weekend. 

De frisse buitenlucht doet iedereen goed. Lekker eropuit, de paden op de lanen in. De natuur is altijd toegankelijk en ’t Twiske is dichtbij.

Mieke Verhagen

(*) Het bestuur van de skivereniging Zaanstreek Waterland is blij met dit initiatief van Mieke Verhagen. Het bestuur maakt u erop attent dat deze activiteit geen activiteit is van de skivereniging Zaanstreek Waterland. De vereniging draagt dan ook geen verantwoordelijkheid.

mei
5
za
Nordic Walking Voorjaar @ Het Twiske
mei 5 @ 09:15 – 10:30

De training zal door gespecialiseerde trainers worden gegeven en stokken zijn ter plaatse aanwezig. Als kledingsadvies geldt sportieve kleding en stevig, niet al te zwaar schoeisel.

Nordic Walking is een nieuwe tak van sport, die momenteel in Nederland een stormachtige ontwikkeling doormaakt. Oorspronkelijk beoefend in Finland, als zomertraining voor langlaufers heeft het zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een aparte sport in Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitzerland en Frankrijk er zijn al meer dan 300.000 beoefenaars. Door het gebruik van speciaal hiervoor ontwikkelde stokken en de grotere paslengte, ontstaat een veel intensiever en actiever bewegingspatroon, dan bij sportief wandelen. Knieen en heupgewricht worden ontlast en er treedt ontspanning op in het nek en schoudergebied.

Onderzoek heeft uitgewezen, dat door deze nieuwe looptechniek het energiegebruik 20 % hoger ligt, dan bij het wandelen, omdat maar spieren intensiever gebruikt worden. Nordic Walking heeft bij lagere snelheden en een kortere wandelafstand al een positievere conditionele invloed, dan een lange stevige wandeltraining. Door het toepassen van een goede Nordic Walking techniek worden vrijwel alle spieren van het lichaam getraind, zodat je kunt spreken van een “total body workout” en is dus houding en beweging bevorderend. Door meer stabiteit van de wervelkolom is deze vorm van bewegen gunstig voor mensen met rugklachten. In de praktijk is gebleken, dat Nordic Walking een positieve bijdrage kan leveren bij revalidatie met name bij klachten aan de wervelkolom, heupgewricht, knieen en enkels. Toch wordt Nordic Walking niet ervaren als een zwaardere belasting, ondanks de actieve voetplaatsing en pasvergroting en is daardoor uitermate geschikt voor mensen met overgewicht.

Vergeleken met andere sporten is Nordic Walking eenvoudig te leren en kan het tot op hoge leeftijd beoefend worden. Het kan individeel en in groepsverband worden uitgevoerd, overal waar je maar kunt wandelen.

Sneeuwfit Voorjaar (groep 1) hardlopen @ Het Twiske
mei 5 @ 09:15 – 10:15

Groep 1 Hardlopen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

Sneeuwfit (onze naam voor skigymnastiek) wordt zowel binnen als buiten gegeven.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.

De binnensituatie is een sport/gymnastiekzaal, in Purmerend en een sportschool in Zaandam. De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk
Sneeuwfit Voorjaar (groep 2) wandelen @ Het Twiske
mei 5 @ 09:15 – 10:15

Groep 2 Wandelen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.
De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk
mei
9
wo
Bewegen is fun @ Parkeerplaats Tennisclub
mei 9 @ 09:30 – 10:45

Wandelen in ’t Twiske! (*)

Bewegen is fun, vooral in ’t Twiske!

Iedereen weet dat je moet “werken” als je een betere conditie wilt om bijvoorbeeld af te vallen, je fitter te voelen of voor een bepaalde sportieve prestatie als een 4-daagse wandelen of skiweek met je (klein)kinderen. Als je Sneeuwfit net iets te zwaar vindt, is de woensdagochtendwandeltraining iets voor jou. Naast sportief wandelen worden er onderweg oefeningen gedaan.

Iedereen weet ook dat 1x per week bewegen/sporten te weinig is. De woensdagochtend kun je goed gebruiken ter ondersteuning van je Sneeuwfittraining.
Kom eens mee doen. Er wordt gestart om 9.30 uur vanaf de parkeerplaats bij de tennisvereniging aan de Twiskeweg in Oostzaan. Na ongeveer 5 kwartier drinken we samen thee/koffie (€ 1,50) in de tenniskantine. De groep bestaat op dit moment uit 12 mensen en betalen € 1,00 per keer.

De woensdagochtend training kun je ook goed gebruiken om langere afstanden te gaan wandelen in het weekend. 

De frisse buitenlucht doet iedereen goed. Lekker eropuit, de paden op de lanen in. De natuur is altijd toegankelijk en ’t Twiske is dichtbij.

Mieke Verhagen

(*) Het bestuur van de skivereniging Zaanstreek Waterland is blij met dit initiatief van Mieke Verhagen. Het bestuur maakt u erop attent dat deze activiteit geen activiteit is van de skivereniging Zaanstreek Waterland. De vereniging draagt dan ook geen verantwoordelijkheid.

mei
12
za
Nordic Walking Voorjaar @ Het Twiske
mei 12 @ 09:15 – 10:30

De training zal door gespecialiseerde trainers worden gegeven en stokken zijn ter plaatse aanwezig. Als kledingsadvies geldt sportieve kleding en stevig, niet al te zwaar schoeisel.

Nordic Walking is een nieuwe tak van sport, die momenteel in Nederland een stormachtige ontwikkeling doormaakt. Oorspronkelijk beoefend in Finland, als zomertraining voor langlaufers heeft het zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een aparte sport in Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitzerland en Frankrijk er zijn al meer dan 300.000 beoefenaars. Door het gebruik van speciaal hiervoor ontwikkelde stokken en de grotere paslengte, ontstaat een veel intensiever en actiever bewegingspatroon, dan bij sportief wandelen. Knieen en heupgewricht worden ontlast en er treedt ontspanning op in het nek en schoudergebied.

Onderzoek heeft uitgewezen, dat door deze nieuwe looptechniek het energiegebruik 20 % hoger ligt, dan bij het wandelen, omdat maar spieren intensiever gebruikt worden. Nordic Walking heeft bij lagere snelheden en een kortere wandelafstand al een positievere conditionele invloed, dan een lange stevige wandeltraining. Door het toepassen van een goede Nordic Walking techniek worden vrijwel alle spieren van het lichaam getraind, zodat je kunt spreken van een “total body workout” en is dus houding en beweging bevorderend. Door meer stabiteit van de wervelkolom is deze vorm van bewegen gunstig voor mensen met rugklachten. In de praktijk is gebleken, dat Nordic Walking een positieve bijdrage kan leveren bij revalidatie met name bij klachten aan de wervelkolom, heupgewricht, knieen en enkels. Toch wordt Nordic Walking niet ervaren als een zwaardere belasting, ondanks de actieve voetplaatsing en pasvergroting en is daardoor uitermate geschikt voor mensen met overgewicht.

Vergeleken met andere sporten is Nordic Walking eenvoudig te leren en kan het tot op hoge leeftijd beoefend worden. Het kan individeel en in groepsverband worden uitgevoerd, overal waar je maar kunt wandelen.

Sneeuwfit Voorjaar (groep 1) hardlopen @ Het Twiske
mei 12 @ 09:15 – 10:15

Groep 1 Hardlopen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

Sneeuwfit (onze naam voor skigymnastiek) wordt zowel binnen als buiten gegeven.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.

De binnensituatie is een sport/gymnastiekzaal, in Purmerend en een sportschool in Zaandam. De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk