Kalender

nov
25
wo
Wandelfitness @ Parkeerplaats Tennisclub
nov 25 @ 09:30 – 10:45

WANDELFITNESS, IEDERE WOENSDAGMORGEN (*)

Wandelfitness is een heerlijke manier om te bewegen, van ’t Twiske te genieten en fit te blijven (of worden).

Het stimuleert je hersenactiviteit en de kans op hart- en vaatziekten vermindert. Daarnaast zal je door een goede wandelfitness enthousiaster en minder gespannen zijn.
Zoals Hippocrates al zei: “Buiten lopen is het beste medicijn.”

Hoe wordt een “gewone” wandelaar fitter?
Wandelfitness is een effectieve manier om een betere conditie te ontwikkelen. Conditie bestaat naast uithoudingsvermogen uit kracht, snelheid en lenigheid.

Dit is wat wij iedere woensdagmorgen van 9.30 tot ongeveer 10.45 uur beoefenen in een groep van zo’n 15 mensen onder leiding van Mieke. Regen, wind of sneeuw; we gaan altijd!!

Startpunt: parkeerterrein Tennisvereniging Twiske in Oostzaan.
Kosten: 1 euro pp per keer

Mieke Verhagen

(*) Het bestuur van de skivereniging Zaanstreek Waterland is blij met dit initiatief van Mieke Verhagen. Het bestuur maakt u erop attent dat deze activiteit geen activiteit is van de skivereniging Zaanstreek Waterland. De vereniging draagt dan ook geen verantwoordelijkheid.

nov
26
do
Binnentraining Purmerend @ OBS Koempoelan
nov 26 @ 20:00 – 21:00

Sneeuwfit – all training met/op muziek is een dynamische ALLROUND training waarin aspecten als lenigheid-kracht-uithoudingsvermogen-coördinatie en snelheid aan bod komen afgewisseld met lesdelen aerobics-steps-body-shape en ski-imitatie, alsook het gebruik van gewichtjes-weerstandsbanden-slides en springtouwtjes om zodoende de algehele lichaamsconditie te verbeteren.

In de les kun je altijd op eigen niveau trainen. De training wordt afgesloten met ontspannings- en rekoefeningen. Verzoekje aan de deelnemers: kom op tijd.

schone gympen voor binnen
handdoek om op te liggen
bidon met bv. water
ideeën, wensen, klachten: vertel het je trainer

nov
28
za
Nordic Walking Winter @ Het Twiske
nov 28 @ 09:15 – 10:15

De training zal door gespecialiseerde trainers worden gegeven en stokken zijn ter plaatse aanwezig. Als kledingsadvies geldt sportieve kleding en stevig, niet al te zwaar schoeisel.

Nordic Walking is een nieuwe tak van sport, die momenteel in Nederland een stormachtige ontwikkeling doormaakt. Oorspronkelijk beoefend in Finland, als zomertraining voor langlaufers heeft het zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een aparte sport in Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitzerland en Frankrijk er zijn al meer dan 300.000 beoefenaars. Door het gebruik van speciaal hiervoor ontwikkelde stokken en de grotere paslengte, ontstaat een veel intensiever en actiever bewegingspatroon, dan bij sportief wandelen. Knieen en heupgewricht worden ontlast en er treedt ontspanning op in het nek en schoudergebied.

Onderzoek heeft uitgewezen, dat door deze nieuwe looptechniek het energiegebruik 20 % hoger ligt, dan bij het wandelen, omdat maar spieren intensiever gebruikt worden. Nordic Walking heeft bij lagere snelheden en een kortere wandelafstand al een positievere conditionele invloed, dan een lange stevige wandeltraining. Door het toepassen van een goede Nordic Walking techniek worden vrijwel alle spieren van het lichaam getraind, zodat je kunt spreken van een “total body workout” en is dus houding en beweging bevorderend. Door meer stabiteit van de wervelkolom is deze vorm van bewegen gunstig voor mensen met rugklachten. In de praktijk is gebleken, dat Nordic Walking een positieve bijdrage kan leveren bij revalidatie met name bij klachten aan de wervelkolom, heupgewricht, knieen en enkels. Toch wordt Nordic Walking niet ervaren als een zwaardere belasting, ondanks de actieve voetplaatsing en pasvergroting en is daardoor uitermate geschikt voor mensen met overgewicht.

Vergeleken met andere sporten is Nordic Walking eenvoudig te leren en kan het tot op hoge leeftijd beoefend worden. Het kan individeel en in groepsverband worden uitgevoerd, overal waar je maar kunt wandelen.

Sneeuwfit Winter (groep 1) hardlopen @ Het Twiske
nov 28 @ 09:15 – 10:15

Groep 1 Hardlopen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

Sneeuwfit (onze naam voor skigymnastiek) wordt zowel binnen als buiten gegeven.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.

De binnensituatie is een sport/gymnastiekzaal, in Purmerend en een sportschool in Zaandam. De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk
Sneeuwfit Winter (groep 2) wandelen @ Het Twiske
nov 28 @ 09:15 – 10:15

Groep 2 Wandelen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.
De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk
dec
2
wo
Wandelfitness @ Parkeerplaats Tennisclub
dec 2 @ 09:30 – 10:45

WANDELFITNESS, IEDERE WOENSDAGMORGEN (*)

Wandelfitness is een heerlijke manier om te bewegen, van ’t Twiske te genieten en fit te blijven (of worden).

Het stimuleert je hersenactiviteit en de kans op hart- en vaatziekten vermindert. Daarnaast zal je door een goede wandelfitness enthousiaster en minder gespannen zijn.
Zoals Hippocrates al zei: “Buiten lopen is het beste medicijn.”

Hoe wordt een “gewone” wandelaar fitter?
Wandelfitness is een effectieve manier om een betere conditie te ontwikkelen. Conditie bestaat naast uithoudingsvermogen uit kracht, snelheid en lenigheid.

Dit is wat wij iedere woensdagmorgen van 9.30 tot ongeveer 10.45 uur beoefenen in een groep van zo’n 15 mensen onder leiding van Mieke. Regen, wind of sneeuw; we gaan altijd!!

Startpunt: parkeerterrein Tennisvereniging Twiske in Oostzaan.
Kosten: 1 euro pp per keer

Mieke Verhagen

(*) Het bestuur van de skivereniging Zaanstreek Waterland is blij met dit initiatief van Mieke Verhagen. Het bestuur maakt u erop attent dat deze activiteit geen activiteit is van de skivereniging Zaanstreek Waterland. De vereniging draagt dan ook geen verantwoordelijkheid.

dec
3
do
Binnentraining Purmerend @ OBS Koempoelan
dec 3 @ 20:00 – 21:00

Sneeuwfit – all training met/op muziek is een dynamische ALLROUND training waarin aspecten als lenigheid-kracht-uithoudingsvermogen-coördinatie en snelheid aan bod komen afgewisseld met lesdelen aerobics-steps-body-shape en ski-imitatie, alsook het gebruik van gewichtjes-weerstandsbanden-slides en springtouwtjes om zodoende de algehele lichaamsconditie te verbeteren.

In de les kun je altijd op eigen niveau trainen. De training wordt afgesloten met ontspannings- en rekoefeningen. Verzoekje aan de deelnemers: kom op tijd.

schone gympen voor binnen
handdoek om op te liggen
bidon met bv. water
ideeën, wensen, klachten: vertel het je trainer

dec
5
za
Nordic Walking Winter @ Het Twiske
dec 5 @ 09:15 – 10:15

De training zal door gespecialiseerde trainers worden gegeven en stokken zijn ter plaatse aanwezig. Als kledingsadvies geldt sportieve kleding en stevig, niet al te zwaar schoeisel.

Nordic Walking is een nieuwe tak van sport, die momenteel in Nederland een stormachtige ontwikkeling doormaakt. Oorspronkelijk beoefend in Finland, als zomertraining voor langlaufers heeft het zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een aparte sport in Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitzerland en Frankrijk er zijn al meer dan 300.000 beoefenaars. Door het gebruik van speciaal hiervoor ontwikkelde stokken en de grotere paslengte, ontstaat een veel intensiever en actiever bewegingspatroon, dan bij sportief wandelen. Knieen en heupgewricht worden ontlast en er treedt ontspanning op in het nek en schoudergebied.

Onderzoek heeft uitgewezen, dat door deze nieuwe looptechniek het energiegebruik 20 % hoger ligt, dan bij het wandelen, omdat maar spieren intensiever gebruikt worden. Nordic Walking heeft bij lagere snelheden en een kortere wandelafstand al een positievere conditionele invloed, dan een lange stevige wandeltraining. Door het toepassen van een goede Nordic Walking techniek worden vrijwel alle spieren van het lichaam getraind, zodat je kunt spreken van een “total body workout” en is dus houding en beweging bevorderend. Door meer stabiteit van de wervelkolom is deze vorm van bewegen gunstig voor mensen met rugklachten. In de praktijk is gebleken, dat Nordic Walking een positieve bijdrage kan leveren bij revalidatie met name bij klachten aan de wervelkolom, heupgewricht, knieen en enkels. Toch wordt Nordic Walking niet ervaren als een zwaardere belasting, ondanks de actieve voetplaatsing en pasvergroting en is daardoor uitermate geschikt voor mensen met overgewicht.

Vergeleken met andere sporten is Nordic Walking eenvoudig te leren en kan het tot op hoge leeftijd beoefend worden. Het kan individeel en in groepsverband worden uitgevoerd, overal waar je maar kunt wandelen.

Sneeuwfit Winter (groep 1) hardlopen @ Het Twiske
dec 5 @ 09:15 – 10:15

Groep 1 Hardlopen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

Sneeuwfit (onze naam voor skigymnastiek) wordt zowel binnen als buiten gegeven.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.

De binnensituatie is een sport/gymnastiekzaal, in Purmerend en een sportschool in Zaandam. De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk
Sneeuwfit Winter (groep 2) wandelen @ Het Twiske
dec 5 @ 09:15 – 10:15

Groep 2 Wandelen

Sneeuwfit; de perfecte voorbereiding op de wintersport.

Bij het wintersporten gebruik je spieren die je normaal weinig gebruikt. Sneeuwfit traint juist die spieren door het nabootsen van de bewegingen van het skiën, snowboarden of langlaufen.

Sneeuwfit is voor iedereen, jong of oud, beginner of gevorderde. Je algemene conditie op peil brengen en je spieren versterken die je juist bij het wintersporten gebruikt, kan prima, vooraf, in Nederland.

De buitensituatie is een combinatie van park/duin en boslandschap, in ons geval: recreatiegebied Het Twiske, tussen Purmerend en Zaandam.
De deelnemer is meestal een wintersporter en doet aan Sneeuwfit om zich op de wintersportvakantie voor te bereiden, toch zijn er genoeg deelnemers die meetrainen om fit te blijven of fit te worden.

Sneeuwfit heeft een fitheids-, gezondheids- en conditiebetekenis voor de deelnemers en dit kan los gezien worden van het wintersportperspectief en vindt plaats in gemengde groepen.

Hiermee heeft Sneeuwfit naast de trainingsaspecten ook recreatieve en sociale aspecten als: ontspanning, samen trainen, samen plezier, contacten leggen etc.

Sneeuwfit vertoont met bovenstaande omschrijving de volgende kenmerken:

  • Beweging optimaliseren en fitheid en gezondheid bevorderen:
    vergroten van uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie
  • Specifieke voorbereiding naar het skiën:
    trainen van skibewegingen (technieken) , het vergroten van specifiek uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid en coördinatie.
    geen prestatie eisen, werken in gemengde groepen, rekening houdend met verschillen in uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie samenwerken en contacten zijn belangrijk